+358456308742 info@juhapisto.fi

Biografia

S ynnyin Paltamossa juhannusaattona 1966 ja noissa Kainuun vaaramaisemissa Oulujärven rannalla vierähti auvoinen lapsuus ja kouluajat. 80-luvun alussa pääsin soitto-oppilaaksi Oulun varuskuntasoittokuntaan ja aloitin musiikinopiskelun Oulun konservatoriossa. Pääinstrumenttini on tuuba, mutta soitonopettajaopintojen myötä sain valmiuksia myös muiden matalien vaskisoitinten opettamiseen. Ammatillinen koulutukseni on pääosin hankittu Oulun konservatoriossa, josta valmistuin 1985 sotilassoittajaksi ja musiikkioppilaitoksen soitonopettajaksi 1990. Jatkotutkinnon suoritin 1992 erinomaisin arvosanoin. Alkutaipaleella tuuban soittoa opetti Jorma Teeri ja myöhemmässä vaiheessa Jouni Miettinen. Sävellyksen opettajana on toiminut Vesa Valkama ja orkesterinjohtoa opetti Ari Angervo. Orkesterinjohdon opintoja olen täydentänyt Sibelius-Akatemian täydennyskoulutuksessa Atso Almilan johdolla ja instrumenttiopintoja mestarikursseilla, esim. Lieksan vaskiviikoilla, opettajina mm. Roger Bobo ja Jens Bjorn-Larssen.

Työkokemusta on kertynyt sekä orkesterimuusikon, opettajan että myös kapellimestarin työstä. Orkesterimuusikon työtä olen saanut tehdä mm. Kainuun Sotilassoittokunnassa, Oulu Sinfoniassa sekä Pohjan Sotilassoittokunnassa, jossa työskentelin aluksi vaskiryhmän ja myöhemmin tuuban äänenjohtajana. Muusikon työ Pohjan Sotilassoittokunnassa oli monipuolista; tein myös sovitus- ja sävellystyötä, johdin muutamia konsertteja sekä toimin kahden äänitteen, Marssialbumi ja Soitto, taiteellisena tuottajana ja kapellimestarina. Olen myös perustajajäsen Suomen ensimmäisessä ja tähän asti ainoassa säännöllisesti toimineessa tuubakvartetissa. Yhtyeen alkuperäinen nimi Northern Tuba Lights vaihtui matkan varrella Tuuba Duuba -nimeksi.

Opetustyössä on ollut mahdollisuus seurata musiikin harrastajakenttää monipuolisesti. Olen opettanut Ylivieskan seudun ja Kainuun musiikkiopistoissa, Oulun ja Keski-Pohjanmaan konservatorioissa sekä lukuisilla kesäleireillä ympäri Suomen mm. tuuban soittoa, musiikin teoriaa, orkesterinjohtoa, kamarimusiikkia ja tietysti johtanut myös orkestereita. Vuosituhannen vaihteen molemmin puolin toimin usean vuoden ajan Oulun ev.lut.seurakuntien musiikkikoulun toiminnanohjaajana ja kapellimestarina. Musiikkikoulun johtaminen valotti osaltaan myös työn hallinnollista ja organisatorista puolta. Orkesterinjohtajan ja kapellimestarin roolissa olen työskennellyt yhtä lailla harrastajien kuin ammattilaistenkin parissa. Olen vieraillut kouluttajana harrastajaorkestereissa ja ollut mukana toteuttamassa monia erilaisia musiikkituotantoja, -produktioita ja äänityksiä.


V

iime vuosina ammatillisen tekemisen pääpaino on kallistunut säveltämiseen. Mm. Oulun läänin taidetoimikunnan, Taiteen edistämiskeskuksen ja Suomen Kulttuurirahaston myöntämien apurahojen sekä tilausteosten turvin olen voinut keskittyä sävellystyöhön päätoimisesti pidempiä, yhtenäisiä jaksoja. Vuosien myötä kertynyt vankka ja laaja-alainen musiikillinen kokemus niin kapellimestarina, orkesterimuusikkona kuin opettajanakin on vahvistanut ja terävöittänyt kutsumustani säveltäjänä.

Sävellystuotannossani on runsaasti puhallinmusiikkia, mutta teosluettelosta löytyy myös muuta orkesterimusiikkia sekä vokaali- ja kamarimusiikkia. Teoksiani on esitetty kotimaan lisäksi ainakin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Latviassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Tilaussävellyksiä on syntynyt suomalaisille ammattiorkestereille, mm. Kaartin Soittokunnalle, Pohjan Sotilassoittokunnalle ja Kemin kaupunginorkesterille. Lisäksi sävellyksiä ovat tilanneet yksittäiset taiteilijat ja useat tapahtumat ja festivaalit, kuten Lieksan kansainvälinen vaskiviikko ja Ruska trööttä -tapahtuma. Vuonna 2007 osallistuin kutsuttuna K.H.Pentti -sävellyskilpailuun, jonka tarkoituksena oli tuottaa uutta suomalaista puhallinmusiikkia. Kilpailussa teokseni Leu’dd saavutti orkesterisarjan ensimmäisen palkinnon.

Huomionosoituksiakin on vuosien mittaan tullut muutamia. Vuonna 2008 minut valittiin Vuoden sotilasmuusikoksi Suomessa ja tunnustuksena musiikillisista ansioista Puolustusvoimat myönsi minulle Sotilasmusiikkiristin 2008 ja Sotilasansiomitalin 2010.

Luova työ vaatii aikaa ja kiireettömyyttä. Kokemus on osoittanut, että vain täysipäiväisenä säveltäjänä voi kokonaisvaltaisesti keskittyä taiteellisesti laadukkaaseen sävellystyöhön. Säveltäjänä minua kiinnostavat erityisesti harmonia, sointivärit ja -tehot. Harmonia-ajattelun kehittäminen ja herkistäminen on kontrapunktin ohella niitä asioita, joita säveltäjä voi opiskella koko elämänsä ajan. Mielestäni sävellyksen dramaturgiassa harmonialla on merkittävä, jollei merkittävin rooli.

Atonaalisuus on melko uusi asia musiikin historiassa ja tätä runsaudensarvea ei ole vielä läheskään ammennettu tyhjiin. Asiakokonaisuutta voi lähestyä hyvin monesta suunnasta ja vaihtoehtoja erilaisten sointutehojen ja -konstruktioiden löytämiseksi on valtavasti. Tämä on mielenkiintoista, mutta asettaa meille samalla myös haasteen. Hienovaraisten erojen ja tehojen kuuleminen vaatii herkkyyttä, vaistoa ja tietoa ennen kaikkea säveltäjältä, mutta lopulta myös muusikolta ja kuulijalta.